Friday, September 16, 2011

16. Something You Always Think "What if.." About.

.
Honestly, I always wonder where would I end up now if I choose staying in SMKDH instead of MRSM B. Aku rasa mesti hidup aku berbeza gila dari sekarang.

Dulu aku pernah made a pact with my friends that we should just apply for boarding schools just to see whether our PMR results are good enough to qualify us to the so called best schools in Malaysia. We promised that we would not accept the offer. Or at least I did say I won't accept the offer.

But I did.

And I know now where I ended up. Here, in one of the infamous university of technology. Yes, you gotta admit that it is infamous.

So now, I wonder, "Apa jadi eh kalau aku stay kat SMKDH?"

First of all, aku rasa aku akan lebih rapat dengan kawan-kawan sekolah aku. Yati, Suha, Teare, Ijat Anim, Julia. Mungkin aku akan masuk geng mereka jugak (macam impossible sebab orang takut nak kawan dengan aku sebab diorang kata aku sombong. LUARAN JE NAMPAK SOMBONG NOKS).

Tapi mungkin aku tak akan pernah merasa turun berat badan dan tukar dua saiz baju. Mungkin aku tak akan pernah cuba produk kecantikan untuk mencerahkan kulit yang rentung, dan mungkin aku tak akan suka make up as much as I do now.

Sebab semua tu, possible waktu aku kat Beseri. Kat rumah aku susah nak disiplin diri sikit. Despite the facts yang aku lebih banyak berjalan kaki (lebih kurang macam exercise untuk aku la kan) ketika di SMKDH tapi aku juga lebih banyak makan di rumah. So kira macam jalan kaki aku tak efek la sebab lemak yang hilang waktu jalan kaki lebih sedikit dari lemak yang bertambah ketika makan makanan yang sedap-sedap di rumah.

Aku start make up and bergaya pun sebab duduk di MRSM dulu. Sebab aku terkejut dengan budak-budak sana yang bergaya dengan dasyat dan mementingkan brand dari segalanya. Dulu soalan kat SMKDH orang akan cakap macam ni,

"Weh cantik kasut kau beli kat mana?"

di MRSMB, orang tanya

"Cantik kasut, brand apa?"

Okay, not all but most of them.

Duduk kt MRSMB buat aku brand-conscious gila tapi kat SMKDH orang tak pandang pun brand apa. Kau pakai kasut Reebok ke Converse gi sekolah pun orang tak peduli. Orang nak tengok design cantik and selesa je.

Tapi kalau aku tak masuk MRSMB mungkin aku tak akan kenal Lee, Sheda, Marlia, Siti Rosma, Reeyn, and Timax. Aku mungkin tak akan menjalani kehidupan sebagai social climber (I admit this) in school and live life yang ala ala cerita Mean Girls tu (I supposed to keep this as a secret).

Kalau aku duduk kat SMKDH je aku mungkin akan sentiasa dapat merasa berada dalam comfort zone. Sebab kat SMKDH senang, dah duduk sekolah tu tiga tahun kan, dah kenal orang, dah kenal cikgu, nak buat apa apa pun dah tahu nak guna channel network yang mana. Tapi masuk MRSMB semua kena start again. New friends, new teachers, new environment, more people to impress (if I could lah).

Mungkin aku akan sambung form 6 instead of foundation or matrix. Sebab aku selalu rasa form six ni kool. Buat elok elok dapat all principal A boleh masuk paper, sebab form six susah gila. So kalau berjaya in form six kau memang hebat gila. Dan sebagai attention seeker sejati, I want to be in paper. It's always be my dream to be in paper.

Dan mungkin aku akan dapat pursue my study in psikolgi klinikal. Be a psychiatrist and not engineer in the making like I am now. Not that I am not thankful but I always love psychology and I still wish to be given a chance to pursue studies in the field.

Tapi mungkin aku tak jumpa TTS dan my university mates like now. Tak jumpa lah Tika, Mimi, Farah, Bil, Jah, Kamila, classmates Meche aku, Anis, Atol, Gummy, Shamila, Xixi, Acab, dan lain lain lagi orang yang aku tak mention nama.

Tapi aku mungkin bole join teater in tempat lain, mungkin aku dapat masuk UM? Jumpa geng teater UM? Or mungkin aku masuk HELP UNIVERSITY? Or any other universities and get involved in something else?

Mungkin akan ada banyak lagi kemungkinan yang aku sendiri pun tak tahu.

Seriously, I always wonder what if I never choose to be in MRSMB and stay in SMKDH instead.




But after all, it just my thoughts that went wild, all I can say my life now, post-MRSMB is alhamdulillah, it is great. It is almost perfect, it is just nice, and it is loved. Alhamdulillah. :)
.

No comments: