Monday, June 16, 2008

SELAMAT HARI BAPA AYAH!!~



my dad is a superdad. since i was a baby, i was very close to him. so do my lil bro.sebab dari kecik lagi, kitorang da biase da kene tggal dengan ibu. dulu, kalau ibu keje pagi or keje petang, kitorang tggal dgn emak (pengasuh kitorang). kalau ibu keje malam, kitorang tinggal dengan ayah.

ayah memang ayah yang spesel. aku slalu jeles dengan ibu sebab jumpa lelaki sebaik ayah. n aku sering tertanya-tanya, ade x lagi lelaki yang macam ayah.

waktu kecik2 dlu. ibu cerita, kitorang akan nanges melalak2 setiap kali time ayah nk g keje. hehehe..tapi, kalau ibu g keje, kitorang uat cam bese je. kalau ayah pergi kursus sampai seminggu or 2-3 hari, mmg kitorang 2 beradik akan demam. kitorang xley berenggang langsung dgn ayah.

waktu aku drjah dua, waktu tu tahun 1998, ibu smbug blaja. 2 tahun. so, sepanjang dua tahun tu, aku n adik dijaga oleh ayah. ayah yang sediakan makan minum kitorang, iron baju, kejutkan pagi2, anta g sekolah, sume la. kitorang xpernah rase kekurangan pon. ibu ade gak la balik 2-3 kali sebulan. selalunye ibu balik ujung minggu. n wktu aku fom 2, ibu smbug lg dua tahun.smpai aku abes fom 3.

kitorang da biase da bukak pose bertiga je. dulu2, ayah la yang masak sahur kitorang. hampir setiap tahun. aku suka kalau ayah masak nasi goreng kosong. ade telur n garam. sedap giler. tapi skunk, bile aku suh ayah masak nasi goreng tu, ayah da x ingat da yang mane satu.

ayah memang best. ayah x pernah mengeluh penat, letih, jauh sekali nak marah kalau time dier balik n makanan x siap2 lagi. sampai sekaranag ni. ayah selalu balik petang. dalam pukul 5, ayah da ade kat uma da. even aku duk kat uma, aku jarang masak coz aku taw masak bbrp jenis lauk je. xkn nk masak lauk yang same setiap ari kan?

tapi, ayah xpernah bising or marah kat aku. setiap petang, aku cuma masak nasi je. lauk2 sume ayah yang masak. ayah memang best. ayah terer masak. sume jenis lauk ayah reti masak. especially lau masak sayur, sume jenis masakan ayah reti. kalau ayah masak tauhu cina, huhu..sedap giler. perghhh..berebut aku dengan adik nk mkn tauhu cina tu.

ayah sangat2 la penyabar. ayah jarang nak marah. tapi, ayah cukup marah lau sepahkan buku merata-rata. sebab ayah kata, buku tu ilmu, kiter kene hormat ilmu, lau x, ilmu xmaw datang kat kiter. mcm mner kter nk blaja lau ilmu pon xsuke kat kiter sebab x hormat dier? aku pernah kene mrh sebab letak buku kat tepi kerusi. sebab ayah kate, org kalu x perasan ade buku kat situ, nanti terpijak.

ayah memang sayangkan ilmu. kalau kitorang mintak beli buku, laju aje ayah bayarkan kat kaunter. ayah suke beli buku-buku agama. sejak dari dulu lagi. dulu kat umah lame, kitorang ade satu almari nih, memang penuh dengan buku. aku dulu waktu kecik (kalau x silap, wktu skola rendah) kalau boring, aku baca la buku-buku yang ayah beli tu. buku-buku tentang ulama hadis, malam lailatul-qadar, tentang alim ulama, tentang sahabat nabi, sume tu buku-buku ayah. ayah memang suka belikan kitorag buku cerita. aku pon memang suke baca buku cerita. sampai la sekarag.

ayah x kesah kalau kitorang abeskan duit untuk pelajaran, biasala, makbapak mane yang marah kalu anak dorg mintak duit sebab nak belajar kn? n mcm biase, lau dpt markah tertinggi, dapat no 1 ke, jdik best student ke, mmg ade ganjaran. ganjarannye, all ur wishes wud be granted. mintak la ape saje. tapi, so far, hadiah yang paling mahal selalunye untuk adek aku la. coz hadiah2 yang dier mintak sume mcm ps2, pc bru la, video player la, ape la..

ayah cukup x suke anak-anak dier jdik kurg ajar. dulu, adik pernah gadoh dengan ank jiran n dier telah mengeluarkan perkatan2 yang x sepatutnye. nak taw ape yang ayah buat? balik rumah tu, ayah ajak makan nasik. waktu tu, aku drjh 4, n adik drjah 2, lau x silap la. mcm bese, adik mkn ayah yng suapkan sebb dier tu ssh sikit nk mkn. rupenye, ayah letak cili padi dlm tu. meraung gak la dier mkn cili padi pedas2 tu. ayah biarkan aje. ayah suruh dier janji jangan mencarut lagi. dier janji. pastu, baru ayah bagi dier minum air. waktu tu, ibu xde. ibu g kursus kot. sejak tu, adek serik. n dier klu mrh pon, dier xkn maki2.

aku kdg2 jeles dengan kwn2 aku. dorg pegi skola, blik skola, sume mak atau ayah dorg yg antar n amikkan. aku dulu, skola pagi je yang ayah anta. balik skola kadang2 tumpang jiran, xpon jalan kaki je. seb bek x jauh ngat, dlm 3 km je. pastu skola petang plak, naek bas skola. pernah satu kali tu, aku dapat no akhir dlm kls wktu ujian bulanan skola ptg sbb bas xanta kitorg g skola. ayah xmrh cz ayh taw bkn slh ktorg jdik mcm tu. kdg2 aku kne tggl dgn bas wktu nk blik uma sbb kuar lmbt. ayah la yang dtg amik aku.

pernah dulu, aku tertinggal beg skola dlm bas wktu nk blik uma. blik uma je, aku terus nanges2 n tipon ayah. ayah gelak je. pastu balik tu, ayah bawak balik beg skola aku. ayah kater lain kali jgn careless lagik. aku jnji xmo uat mcm tu lagik. sayang ayah sangat2.

sekarang nih, keje ayah da bertambah. ye lar, ayah keje telekom. ayah bertanggungjawab dengan kawasan kuala selangor n tg karag. sekarang ni kn byk terjdik kejadian kecurian kabel. n kdg2 aku kesian tengok ayah x tdo mlm. pernah satu ari tu, ayah kene round. so, mcm bese, ayh kene pegi keje pkul 12 tgh mlm. n mlm tu agaknye ade org curik kabel, ayah tpkse blik pukul 6 pagi. then, ayah kene g keje balik pkul 8 pagi sampai pukul 5 petang. taw2, mlm tu ayah kene kuar g keje balik dlm pkul 11 malam sebb ade org curik kabel lagi. memang penat keje mcm ayah. kadang2 kalau mlm tu hujan lebat, aku xley tdo cz aku takot ape2 jdik kt ayah.

aku kesian sgt kat ayah. ayah keje penat. ak xsmpai ati tgk ayah blik keje penat2, tapi mknn xde sbb aku xrety msk. ssh sgt nk tgk ayh mrh cz ayh byk diam.

aku penah kene boikot 3 hari sbb aku kuar dating senyap2. ibu marah betol. tapi ayah diam je. ayah penah kol ex aku. n cakap kat dier jgn kwn dgn aku lagi. ayah x suke anak2 dier bercinta waktu skola. kalau bole, ayah cuma bg bercinta wktu da dpt keje je. wktu ayah tipon ex aku tu, aku xmarah kat ayah. cz aku taw ayah uat mcm tu sbb dier sygkn aku. n aku pon putuskn hbgn dgn dak tu. even skunk nie aku still men kapel2 lg, tp aku xpnah amek sius sal kapel2 ni pon. juz maen2 je. nk sius pas dpt kje, mcm yg ayah suh.

ayah seorang yg artistik. ayah sgt suke dgn tumbuh-tumbuhan. especially bunga. kat uma aku byk giler bunga orkid. sumenye ayah la yg tanam. kalau kat uma lame lagi la, mcm2 pokok bunga ade. sumenye ayah yg tnam. ayah mmg green finger. tnam ape saje sume jadik. tapi, aku n adek x mewarisi la kehebatan ayah tu. ayah mmg hebat.

ayah jugak sorang yg penyayang. ayah suka dengan haiwan. kucing2 kat uma aku nih sume centakan ayah. kalau ayah balik keje je, dua2 ekor tggu kat depan pintu. kalau ayah tdo, dorg akn tdo kat sebelah ayah. ayah jugak suke kat budak2. n budak2 pon sgt suke kat ayah. ayah nie org cpt syg n selesa dgn dier. mcm arwah nenek aku pnah ckp, dier rase mcm ayah aku nie anak dier je. xrse mcm mnntu pon. n dlm keluarga ayah, ayah adlah anak kesayangan nenek aku.

dulu wktu aku dok asrama utk prtma klinye wktu fom 3, aku menanges tiap2 mlm utk seminggu. sebab aku sgt rendukan ayah. rendu sgt2. ibu pon ckp, ayah pon rendukan kitorg. sbb wktu aku fom 3, adek fom 1. kitorg dua2 msuk asrama. ibu ckp, kdg2 wktu tgh2 mlm, ayah pergi kat ruang tamu n belek2 gmbr kitorg. ayah slalu uat mcm tu. n ayah xsuke kuar makan kat rstoran lau kitorg xde. n klu slh sorg xde, ayah mmg akan uat take away je. ayah xske mkn kt luar xpe family dier.

n kalu keje2 bertukang kat uma nie, ayah la yg uatkan. ckp je, betolkan lampu,kepala paip pecah, mesin bsuh rosak, bumbung bocor, sume ayah rety buat. kitorg xpyh hire plumber or capenter pon utk uat mcm tu. even loteng kat uma aku nie pon ayah yang uat sendiri. even ayah xpernah dapat professional train, tp, loteng yg ayah uat tu msh utuh n bertahan sampi ari nie.

penah satu hari, wktu tu aku form 2. ayah balik uma. wktu aku, ibu n adek nga idangkn makanan. kitorg da redi nk mkan. kitorg slalu mkn bersila je kat bawah. tibe2, ayah bru nk dudk, n then ayah terus terbangun. kitorg sume pelik. rupe2 nye, ayah xbley nk duduk sebab tbe2 tulang belakang ayah rase sakit. ibu suh ayah dok kat atas kerusi kat ruang tamu. ayah makan kt situ je. mlm tu, ibu bwk ayah g ospital. doktor pon tataw ayah sakit ape. mlm tu, ayah juz terbaring je. seb bek esoknye ayah da ok n xpape.

ayah seorang yang xske dpt hadiah. kitorng penah bg kat ayah hadiah belt, wallet, baju, kasut, tapi sume ayah xpakai. cz ayah kate ayah syg nk pki. klu kitorg ofer nk belikan ayah pape, ayah mesty xnak. duet dier adelah utk keluarga dier iaitu kitorg. tapi bukan utk dier. aku jarang tegok ayah beli baju, wallet ke, belt ke, kasut ke, utk diri sendiri. sampaikan kitorng kene pkse ayah beli sume tu utk ayah pakai. tapi, ayah mmg geng dgn aku, kalau da suke satu bnde tu, mmg ayah akan terus beli. tp, bilangan bnde yg ayah beli atas sbb2 mcm tu, bole dikira dgn jari.

well,aku harap satu hari nnty,kalu ditakdirkn hati aku terbukak untuk b'kawen n ade jdoh utk aku, aku nk dpt someone yang mcm ayah. penyabar,penyayang,baek hati,pandai masak,understanding, warak n klu bole all-rounders mcm ayah.

aku selalu berdoa n berharap semoga ayah panjang umo n sentiasa dikurniakan kesihatan yang baek. coz sejak akhir2 nie, ayah selalu sakit belakang. ayah selalu angkat bnde2 berat. mmg la jdik mcm tu. semoga ALLAH akan memberkati ayah selalu, mengurniakan ayah rezeki yang melimpah ruah, menganugerahkan ayah dengan kesihatan yang baek n kepanjangan umor.

akak sayang ayah. n akak akan uat yang terbaik untuk gembirakan n bahagiakn ayah.
ayah,
selamat hari bapa dari kakak.




i heart u soo much ayah.

No comments: