Thursday, March 26, 2009

saya kolot dan konservatif, saya mengaku.

perhatian : ini pendapat saya. saya ulang, pendapat SAYA.

sedih saya tengok spa q.

saya sungguh lah tak faham kenapa perlu menerapkan budaya inggeris dalam cerita tu?

adakah teori ini, yang saya tak ingat dimana saya baca, tentang penjajah dan bangsa yang dijajah itu betul? teorinya begini ;

satu bangsa yang dijajah akan berasa bangga apabila dapat bercakap dalam
bahasa yang menjajahnya, dan berasa setaraf dengan bangsa yang menjajahnya
apabila hidup dengan cara penjajah itu sendiri.
sekarang baru saya rasa teori ini sungguh betul.

saya rasa perkahwinan yang pakai baju kebaya, dengan lelaki pakai tanjak dan sepersalinan baju melayu lengkap adalah sangat cantik.

tetamu dan pengapit pula pakai baju kurung atau kebaya, dengan pakcik-pakcik pula pakai baju batik, dengan bunga manggar, serta hantaran yang dihias cantik, bersama sama dengan tepak sirih tradisi, sungguh menarik.

tak kisahlah nak buat di tengah padang ke, tengah taman ke, dalam dewan ke, atau dimana-mana sekalipun, ia tetap cantik.

jadi kenapa perlu buat perkahwinan dalam taman ala inggeris dengan tetamu yang hampir kesemuanya pakai tuksedo, bow, dan yang perempuan pula pakai dress, siap berjalan atas red carpet nak pergi ke pelamin.

saya dah berdebar-debar ingatkan ada paderi tunggu di depan. nasib baik tak ada.

tak ada seorang pun yang pakai baju kurung, kebaya pendek, kebaya nyonya, baju kurung moden, atau apa-apa yang seangkatan dengannya. TAK ADA!

pengantin pun pakai dress yang superbly labuh kain berjela-jela di belakang. yang pengantin lelaki dengan tuksedo dan bow.

tolonglah jangan kahwin ala spa q, babak si qistina dengan fahmy tu. budaya kita dah cantik, sopan, dan lebih menarik.

tak ada classy mana pun kahwin macam tu. poser gila nak ikut Barat. percayalah, budaya Melayu itu sendiri memang cantik.

buat scene tu akad nikah dalam rumah pun bagus.

tak payah lah kut kahwin macam ni.


rasanya macam ni lagi cantik.


patutlah semua orang sibuk nak mansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

konon-konon risau orang luar bandar tak faham. saya juga duduk luar bandar. saya dah tengok macam mana kawan-kawan yang lain belajar. ada yang dapat tangkap, ada yang tidak, ada yang cepat, ada yang lambat. ada yang langsung tak tahu.

tapi tak pernah lagi saya tengok dapat kosong. benda ni bergantung pada individu, usaha, kena rajin.

tapi saya rasa pokoknya, mereka bukan risaukan bahasa Malaysia, tetapi risau dengan bangsa Melayu itu sendiri. mereka risau bila banyak sangat belajar dalam bahasa Inggeris, mereka risau orang Melayu akan lupa bahasa mereka, dan juga budaya mereka.

lepas tengok spa q, saya bertambah risau.

.
saya sokong PPSMI.
baca blog kawan saya, saya setuju dengan beliau.

No comments: